https://www.facebook.com/notes/10153242147608276/?pnref=story

ေတာက်တယ္ဆုိဆို ေခတ္မမီဘူးေျပာေျပာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစု ေနထိုင္ရာ ျမန္မာျပည္မွာ အသံဆူဆူေတြကို အသုံးျပဳၾက၊ သေဘာက်ၾကပါတယ္။ မုိးမလင္းမီကတည္းက ဖြင့္လိုက္ၾကရတဲ့ ကုသိုလ္ေရးႏႈိးေဆာ္သံကေန ဘတ္စ္ကားသံ၊ လုပ္ငန္းခြင္သံ စသျဖင့္ အသံမ်ဳိးစုံဟာ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ဆူညံသံေတြ ျဖစ္လာခဲ့ပါၿပီ။

ဆူညံသံေတြကို နာရီကေန ရက္၊ ရက္ကေန လအထိ ဆက္တိုက္ ၾကားရတဲဲ့အခါ ေဒါသျဖစ္တာေတြ၊ စိတ္မထိန္းႏိုင္ေတာ့ဘဲ တုံ႔ျပန္မိတာေတြ၊ အေရးယူအျပစ္ေပးရတာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ျမန္မာေတြ၀န္းက်င္က ဆူညံသံေတြ ညံလြန္းေနၿပီလားဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ DVB ဒီဘိတ္ကို မ်ဳိးမ်ဳိးက တင္ဆက္ခဲ့ပါတယ္။

ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသူေတြအျဖစ္ စာေရးဆရာ အတၱေက်ာ္၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အထူးကုဆရာ၀န္ ေဒါက္တာစိုးမင္း၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အင္ဂ်င္နီယာအသင္း အလုပ္အမႈေဆာင္ေကာ္မတီ၀င္ ေဒါက္တာေအာင္ေလးတင္နဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၀င္ ေဒါက္တာေအးမင္းတို႔က ပါ၀င္ၾကပါတယ္။

.

ဘယ္အသံက ဆူညံသံလဲ

စကားေျပာတာ၊ တရားေဟာတာ၊ မိန္႔ခြန္းေျပာတာ၊ ေစ်းေရာင္းတာ၊ ဒီဘိတ္လုပ္တာ၊ သီခ်င္းဆိုတာ၊ ဂစ္တာတီးတာ စသျဖင့္ အသံမ်ဳိးစုံ ထြက္ေနၾကပါတယ္၊ ထုတ္လုပ္ေနၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္အသံက ဆူၿပီး ဘယ္အသံက အိုေကတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါသလဲ။ စာေရးဆရာ အတၱေက်ာ္က ေလာပိတေရအားလွ်ပ္စစ္စက္ရုံနား ဒိုင္းနမိုက္ခြဲၿပီး ေတာင္ၿဖိဳတဲဲ့အသံကို နားခံသာလို႔ အိပ္ႏိုင္ေပမယ့္ သူ႔အေမ ေစ်းကေန ၀ယ္လာတဲ့ သၾကားကို စကၠဴကေတာ့နဲ႔ ပုလင္းထဲ ထည့္တဲ့ အသံကေတာ့ လန္႔ႏိုးေစပါတယ္လို႔ ခံသာတဲ့ အသံနဲ႔ မခံသာတဲ့ အသံေတြကို ဘ၀အေတြ႕အႀကဳံနဲ႔ယွဥ္ကာ ေျပာျပပါတယ္။

ရိုးရိုးအသံနဲ႔ ဆူညံသံ ကြာျခားခ်က္ဟာ လူတစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာနဲ႔ ဆိုင္သလို က်င့္သားရမႈ (ခံႏိုင္ရည္) နဲ႔လည္း ဆက္စပ္ေနတယ္လို႔ ေဒါက္တာစိုးမင္းက ရွင္းျပပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခံႏိုင္ရည္ရွိတဲ့ အသံေတာင္ အခ်ိန္တစ္ခု ေက်ာ္လာရင္ စိတ္ဖိစီးမႈကို ျဖစ္ေစတယ္လုိ႔ ဆက္ေျပာပါတယ္။ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္တစ္ခုက ထုရိုက္သံဟာ ကန္ထရိုက္လုပ္ငန္းရွင္အတြက္ ေငြရလမ္းျဖစ္လုိ႔ စိတ္ခ်မ္းသာေစေပမယ့္ လုပ္ငန္းခြင္၀န္းက်င္ေနသူေတြအတြက္ကေတာ့ ငရဲတမွ်ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္လုိ႔ ေဒါက္တာစိုးမင္းက ဥပမာေပးလို႔ ရွင္းလင္းေစပါတယ္။

ဆူညံသံျဖစ္မျဖစ္ကို သိပၸံနည္းက်ကေတာ့ ဒက္ဆီဘယ္ (Decibel) နဲ႔ တိုင္းတာႏိုင္ၿပီး ဒက္ဆီဘယ္ ၅၀ ေအာက္ဆို ျပႆနာ မရွိေပမယ့္ ၇၀ ေက်ာ္ရင္ေတာ့ ဒုကၡေရာက္ေစႏိုင္တယ္လုိ႔ ေဒါက္တာေအာင္ေလးတင္က ေျပာပါတယ္။ ညဘက္ဆိုရင္ေတာ့ ၄၅ ဒက္ဆီဘယ္ေလာက္နဲ႔လည္း ဆူညံသံျဖစ္ႏိုင္ၿပီး ေပ ၅၀ အကြာေလာက္က တူထုသံဟာ ဒက္ဆီဘယ္ ၁၅၀ ေလာက္အထိ ရွိႏိုင္တယ္လို႔လည္း ဥပမာေပးပါတယ္။ ဒက္ဆီဘယ္ ၉၀ ဆိုရင္ တစ္နာရီေလာက္အထိ ခံႏိုင္ၿပီး အသံခ်ဲ႕စက္က ထြက္တဲ့အသံဟာ ဒက္ဆီဘယ္ ၁၁၀ ေလာက္ ရွိတာေၾကာင့္ နာရီ၀က္ေလာက္ပဲ ခံႏိုင္ရည္ ရွိႏိုင္တယ္လုိ႔လည္း ဆရာက ေျပာပါတယ္။ ဒက္ဆီဘယ္ ၁၁၀ ေက်ာ္ ေပမယ့္လည္း ႏွစ္သက္တဲ့ အသံဆိုရင္ေတာ့ (ဥပမာ ဂီတသံ) နားခံသာျပန္တယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။

.

ဆူညံသံဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ

ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၈ မွာ အသံခ်ဲ႕စက္ အသုံးျပဳလိုသူေတြအတြက္ ခြင့္ျပဳမိန္႔ ေတာင္းခံရၿပီး ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိခိုက္ေစမယ္လို႔ ယူဆရင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေပးဘဲ ေနလို႔ရတယ္လုိ႔ ေဒါက္တာေအးမင္းက ေျပာပါတယ္။ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္သူေတြကို သီတင္းတစ္ပတ္ထက္ မပိုတဲ့ ေထာင္ဒဏ္၊ ေငြက်ပ္ ၅၀၀၀ ထက္ မပိုတဲ့ ေငြဒဏ္ေတြလည္း ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆရာက ဆက္ေျပာပါတယ္။ ဆူညံသံေၾကာင့္ အသက္ႀကီးသူ၊ ႏွလုံးေရာဂါရွိသူေတြ တစ္ခုခုျဖစ္တယ္လို႔ သက္ေသထင္ရွားျပႏိုင္ရင္ တရားမနစ္နာမႈနဲ႔လည္း တရားစြဲဆိုလို႔ ရပါတယ္။ စည္ပင္သာယာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လုပ္ငန္းလုိင္စင္ရယူထားတဲ့ လုပ္ငန္းခြင္ေတြဟာ ဆူညံေနရင္ေတာ့ လုပ္ငန္းကို စစ္ေဆးတာ၊ ရပ္ဆုိင္းတာ၊ လိုင္စင္ရုတ္သိမ္းတာေတြ လုပ္လို႔ရတယ္လို႔ ေဒါက္တာေအးမင္းက ေျပာပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အမ်ားစုေနထိုင္ရာ ျမန္မာျပည္မွာ အခုအခါ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ အသံေတြကလည္း ျပည္သူတခ်ဳိ႕ကို စိတ္ဒုကၡေရာက္ေစပါတယ္။ အသံမစဲပ႒ာန္းရြတ္ဆိုပြဲေတြ၊ ရပ္ကြက္ဓမၼာရုံနဲ႔ တရားပြဲအလွဴခံေတြက ေလာ္စပီကာနဲ႔ ေျပာေနတဲ့ အသံေတြဟာလည္း နာရီေပါင္းမ်ားစြာ၊ ရက္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာလာတဲ့အခါမွာ ဆူညံသံေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ အင္းစိန္ဘက္မွာဆိုရင္ ဆြမ္းေလာင္ရုံမွာ ဖြင့္တဲ့ ေလာ္စပီကာသံေၾကာင့္ ဓားနဲ႔ ၀င္ခုတ္တဲ့အထိ ျပႆနာေတြ တက္ပါတယ္။ တကယ္က ကုသိုလ္ေရးပါ၊ ဒါေပမဲ့ အသံေၾကာင့္ အကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ ျမန္မာေတြပီပီ ဆိုင္းသံဗုံသံေလာ္သံကို ႀကိဳက္ၾကေပမယ့္ ၾကာၾကာ ၾကားရ နားေထာင္ရတဲ့အခါ ေဒါသေတြထြက္၊ သည္းမခံႏိုင္ျဖစ္၊ စိတ္ဆင္းရဲရ၊ အကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ ေျပာျပန္ရင္လည္း ေျပာတဲ့သူက မေကာင္းတဲ့သူ၊ အကုသိုလ္မ်ားသူ ျဖစ္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါကို ဆရာအတၱေက်ာ္က ရြာဓေလ့ (၀ါ) ေတာက်တာပါလို႔ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ပါတယ္။

ၿမိဳ႕ျပမွာက ေနထိုင္မႈပုံစံေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ေတြနဲ႔ မတူေတာ့ပါဘူး။ ၿမိဳ႕ျပေနသူတခ်ဳိ႕ဟာ ညဥ့္နက္သန္းေခါင္အထိ အလုပ္လုပ္ၾကရပါတယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ သြားေရးလာေရးနဲ႔ ညဥ့္ေတာ္ေတာ္နက္မွ အလုပ္ကေန အိမ္ျပန္ေရာက္ စားေသာက္ၿပီး အနားယူရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လည္း ပြဲလန္းသဘင္နဲ႔ စားပြဲေသာက္ပြဲတက္ၿပီး မိုးႀကီးခ်ဳပ္မွ အိမ္ျပန္ေရာက္ပါတယ္။ အဲဒီလို သန္းေခါင္ေက်ာ္ မိုးေသာက္ယံေလာက္မွ အိပ္ရာ၀င္တဲ့အခါ ဆြမ္းေလာင္းဓမၼာရုံက ေစာေစာစီးစီး ဖြင့္လိုက္တဲ့ ကုသိုလ္သံ တရားသံေတြဟာ လိုတာထက္ က်ယ္ေလာင္စြာ ဖြင့္လိုက္ရင္ တခ်ဳိ႕တခ်ဳိ႕အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပင္ ျဖစ္ေသာ္ျငား ဆူညံသံအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားပါေတာ့တယ္။ တစ္ရပ္ကြက္လုံးၾကားေအာင္ ဖြင့္တဲ့ ေလာ္စပီကာသံမ်ဳိး မဆိုထားနဲ႔၊ အိမ္သားတစ္ေယာက္ေယာက္က ဖြင့္ထားတဲ့ သီခ်င္းသံ၊ တီဗီက ထြက္တဲ့အသံမ်ဳိးေတာင္ မခံႏိုင္ၾကပါဘူး။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုေနထိုင္ၾကတဲ့ ျမန္မာျပည္မွာ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ အသံအမ်ားစုကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက လုပ္ေဆာင္ၾကတာ မွန္ေပမယ့္ ဘာသာျခားေတြကလည္း မလိုအပ္ပါဘဲ အသံအက်ယ္ႀကီး ေအာ္ဟစ္တာ၊ ဆူညံေအာင္ လုပ္တာေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။

.

ဆူညံသံနဲ႔ ဆင္ျခင္တုံတရား

ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိရင္ ရပ္ကြက္ထဲ ဆူညံတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္လုိ႔ မရတာေၾကာင့္ လူထုက တိုင္ရင္ လိုအပ္သလုိ အေရးယူေဆာင္ရြက္ပါတယ္လို႔ ေဒါက္တာေအးမင္းက ေျပာပါတယ္။ ေရွာင္တခင္ စစ္ေဆးတာေတြလုပ္ၿပီး လိုင္စင္ပိတ္သိမ္းတာ ဒါမွမဟုတ္ လိုင္စင္ဆုိင္းငံ့တာကို လုပ္ပါတယ္လို႔ ဆရာက ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခါတေလ တိုင္ၾကားတာမွာ အာဃာတနဲ႔ တုိင္တာမ်ဳိးလည္း ေတြ႕ရတယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ လူထုအေနနဲ႔ တုိင္စရာ မလိုဘဲ သက္ဆုိင္ရာက လိုက္လံ စစ္ေဆး အေရးယူတာမ်ဳိး လုပ္ေပးလို႔ မရဘူးလားလို႔ ပရိသတ္ထဲက ကဗ်ာဆရာ ညလယ္မိုးက ေမးခြန္းထုတ္ပါတယ္။ မွန္ေနတယ္ဆိုရင္ မတိုင္ရဲစရာေတာ့ မရွိသင့္ပါဘူးလို႔ ေဒါက္တာေအးမင္းက ျပန္ေျဖၾကားပါတယ္။

တစ္ခါ ေဒါက္တာေအးမင္းက ျဗဟၼစိုရ္တရား (ေမတၱာ၊ ဂရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ ဟူေသာ တရားျမတ္ေလးပါး) နဲ႔ ေနႏိုင္ၾကရင္ ေကာင္းပါတယ္လို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳတာကို ဒါဟာ နားေထာင္ေကာင္းတဲ့ စကားမွ်သာျဖစ္ၿပီး လက္ေတြ႕ဘ၀မွာ အသုံးမတည့္ပါဘူးလုိ႔ ဆရာအတၱေက်ာ္က ပက္ကနဲ ေထာက္ျပပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီရဲ႕ ေရြးေကာက္ခံရသူကို စာေရးဆရာက ကလိတိတိ လုပ္ပါေတာ့တယ္။ ျမန္မာျပည္မွာက အစိုးရအရာရွိေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူေတြဟာ ဆရာအတၱေက်ာ္ ေျပာသလိုပါပဲ စာအုပ္ထဲက စာေတြကို ရြတ္ျပတာ မ်ားပါတယ္၊ ျပင္ပမွာ တကယ္ျဖစ္ေနတဲ့ လက္ေတြ႕နဲ႔ေတာ့ တစ္ခါတစ္ခါ ကင္းကြာသလို ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ၁၉၆၂ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းခဲ့ၿပီးေနာက္မွာ ျမန္မာျပည္က လူေတြဟာ ေခြးသားအုပ္မ ႏို႔လုစို႔သလို ျဖစ္ေနၾကတယ္၊ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမလည္း မသိဘူး၊ ကိုယ္စို႔ဖို႔ပဲ သိၾကတယ္၊ လုေနၾကတယ္၊ အတၱႀကီးေနၾကတယ္လို႔ ျပင္းရွတဲ့ ဥပမာကို ဆရာအတၱေက်ာ္က ေပးပါတယ္။

ငါးေယာက္ေျမာက္ ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသူအျဖစ္ ရုပ္သံကေန ပါ၀င္ေဆြးေႏြးတဲ့ စာေရးဆရာမ ေသြး (စစ္ကိုင္း) ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ လြတ္လပ္ခြင့္ရွိတယ္ဆုိေပမယ့္ သူမ်ားကို အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစရပါဘူးလို႔ ေျပာပါတယ္။ တေခတ္က ေက်းလက္ေတာရြာေတြမွာ ေလာ္စပီကာ သုံးေနတယ္ဆိုတာ ဆက္သြယ္ေရးအျဖစ္ သုံးတာျဖစ္ၿပီး ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ေတာေရာၿမိဳ႕ပါ ဆက္သြယ္ေရးက ေကာင္းေနၿပီလို႔ ေထာက္ျပပါတယ္။ ဆူညံသံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မီဒီယာေတြကေန ပညာေပးဖို႔ လုိသလို ေက်ာင္းသင္ရိုးတို႔ နီတိတို႔ကေနလည္း နားလည္ေအာင္ ပို႔ခ်ေပးရမယ္လို႔ ေဒါက္တာစိုးမင္းက ေျပာပါတယ္။ ပညာေပးဖို႔ေတြကလည္း ျမန္မာျပည္မွာ မ်ားလြန္းေနေတာ့ အရာထင္မွာ မဟုတ္ပါဘူးလို႔ စာေရးဆရာ အတၱေက်ာ္က စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္နဲ႔ ေျပာပါတယ္။ လူေတြရဲ႕သေဘာထားေျပာင္းဖို႔အလုပ္ဟာ အင္မတန္ခက္တယ္လို႔ ဆရာက ဆက္ၿပီး ေထာက္ျပပါတယ္။

ျပည္သူေတြမွာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေတြ တိုးတက္လာသလို စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိုလည္း ျမွင့္တင္ေပးရမယ္၊ အထူးသျဖင့္ ဆင္ျခင္တုံတရား ရွိရမယ္လုိ႔ ေဒါက္တာေအးမင္းက ေျပာပါတယ္။ လူေတြရဲဲ႕ စိတ္ေတြကို ျပင္ဖို႔ လုိတယ္၊ ေဒါသႀကီးရင္ အတၱႀကီးရင္ မၿငိမ္းခ်မ္းပါဘူးလို႔ ဆရာက ေထာက္ျပပါတယ္။ ေလာ္စပီကာက ထြက္တဲ့ ဆူညံသံက အလြယ္သိႏိုင္ၾကေပမယ့္ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းအပါအ၀င္ လုပ္ငန္းခြင္ေတြက ထြက္တဲ့ ဆူညံသံေတြေၾကာင့္လည္း စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ထိခိုက္မႈေတြ၊ ဖိစီးမႈေတြ ရွိႏိုင္တယ္လို႔ ေဒါက္တာစိုးမင္းက ေျပာပါတယ္။ ဒါေတြကို ျပည္သူေတြကို အသိေပးဖုိ႔လိုသလို ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူေတြကလည္း ဆူညံသံေတြ မလုပ္ေအာင္၊ ဒါမွမဟုတ္ အေရးယူႏိုင္ေအာင္ ၀ိုင္း၀န္းေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္လို႔ ဆရာက သုံးသပ္ေျပာပါတယ္။

စာနာစိတ္ကို လူေတြမွာ ရွိလာေအာင္ ကေလးဘ၀ကတည္းက မိဘေတြက သင္ၾကားေပးဖို႔ကို စာေရးဆရာအတၱေက်ာ္က ေတာင့္တပါတယ္။ လူေတြဟာ ကိုယ္ႀကိဳက္တာကိုယ္လုပ္ရင္ ေကာင္းတယ္၊ ဆရာ ဆုိလိုတာက ကိုယ္မႀကိဳက္တာဆိုရင္ သူမ်ားေတြလည္း ႀကိဳက္မွာ မဟုတ္ဘူးဆုိတဲ့ စာနာစိတ္နဲ႔ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း လုပ္ၾကရင္ ဆူညံသံေတြ သက္သာႏိုင္တယ္လုိ႔ ဆရာက ယူဆပုံ ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စာနာစိတ္ေတြ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတာ့ မရွိပါဘူးလို႔ဆုိခဲ့ပါတယ္။ ဆူညံသံေတြကို စာနာစိတ္နဲ႔ပဲ ထိန္းလို႔ရမယ္လို႔ ယူဆစရာပါ။

၂၀၁၅ ဧၿပီ ၁၂

ရန္ကုန္။

About Travis Zaw

Travis Zaw has written 11 post in this Website..