စာေပ တိုက္ပြဲေခၚသံ(၂) – NEO-CLASSICISM ေတြ ထြက္ခဲ့ေဟ့
—————————————————————
ျပီးခဲ့တဲ့ ရက္ပိုင္းအတြင္းက ေရးလိုက္တဲ့ စာေပတိုက္ပြဲေခၚသံ (၁) စာမူ ကို ဝင္ေရာက္ ေဆြးေႏြးတဲ့ စာေပမိတ္ေဆြ သိပ္အမ်ားၾကီး
မရွိေပမဲ့… စာမူကို Share ၾကတဲ့ မိတ္ေဆြ အေရအတြက္ကေတာ့ သာမန္ထက္ မ်ားေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္း အားျဖင့္
ကၽြန္ေတာ္ ”တို႔ထိ ေဆြးေႏြးတဲ့” စာေပသေဘာတရား အေၾကာင္းအရာကို (ကိုယ္တိုင္ ဝင္ေရာက္ ေဆြးေႏြးဖို႔ရာ မလြယ္ကူေသာ္လည္း)
စိတ္ဝင္တစား Share ယူ ဖတ္ရွဳသူမ်ား ရွိေနေသးပါလား…လို႔ ေတြးယူျပီး… ဒီ ေဆာင္းပါးကို ဆက္ ေရးမိပါတယ္။

 

သိျပီး တတ္ျပီးသူမ်ားက ကၽြန္ေတာ္ မွားတာ/လြဲတာေတြ ရွိရင္ ဝင္ ျပင္ေပးၾကေစလိုပါေၾကာင္းနဲ႔
ကၽြန္ေတာ္႔ထက္ ပိုမိုေတြးေခၚ/ ေျမွာ္ျမင္ႏိုင္စြမ္းသည့္ လူငယ္မ်ားအေနနဲ႔လည္း ကၽြန္ေတာ့္ထက္ ပိုမို အသံက်ယ္ေလာင္စြာ ေျပာၾကေစလိုပါေၾကာင္း
အရင္ဆံုး ေျပာပါရေစ။

 

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရသ အႏုပညာေလာက(စာေပအႏုပညာေလာက)မွာ ဒါမ်ိဳး ေျပာဆို ေဆြးေႏြးၾကတာ နည္းေနပါေသးတယ္။
လုပ္ၾကပါ။ ေျပာၾကပါ။ တျခား ဘလာဘလာေတြ ေျပာေနမယ့္အစား “စာေပအႏုပညာ ပန္းခင္းထဲက ဘာညာဘာညာအေၾကာင္းေတြ” ျဖစ္ျဖစ္ ေျပာၾကပါ။
—————————————————————
အႏုပညာ- (ကၽြန္ေတာ္ ဆိုလိုသည္က…စာေပအႏုပညာ = Literature Art)နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး
ကၽြန္ေတာ္ သိထားတာ နည္းနည္း ရွိပါတယ္။

 

ဟိုက ဒီက ေလ့လာထားသမွ်နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ ခံယူ ႏွစ္သက္မိတဲ့ အယူဝါဒေတြ အလိမ္းလိမ္းနဲ႔ …
ကၽြန္ေတာ္ဟာ စာေပအႏုပညာ ဖုန္တေထာင္းေထာင္းၾကားမွာေနရင္းကေန… စာေပေလာကကို ေခ်ာင္းေျမာင္းေလ့လာေနဆဲပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္ သိထားသေလာက္ တီးေခါက္ၾကည့္ရံုမွ်ပါပဲ။

 

ကၽြန္ေတာ္… သိတာထက္ ပို ေျပာလိုက္တာ ေတြ႔ရင္လည္း ဝင္…ေလွ်ာ့ေပးၾကပါ။

သိတာထက္ လိုျပီး ေျပာမိရင္လည္း………….
ဝင္…ျဖည့္ေပးၾကပါ။ “ျမစ္တကာျမစ္ထဲမွာ စာေပအႏုပညာျမစ္ကေတာ့ျဖင့္ …မည္သူမဆို ဝင္ေရာက္ စီးဆင္းႏိုင္တဲ့ျမစ္”လို႔… ကၽြန္ေတာ္ ယံုပါတယ္။

 


 

၁၈ ရာစုေနာက္ပိုင္းထိကေန ၁၉ ရာစု မတိုင္ခင္အခ်ိန္ထိ အားေကာင္းစြာ ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ စာေပအႏုပညာ ဝါဒေတြထဲမွာ
ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့တဲ့ အယူဝါဒတစ္ခုကေတာ့ …”NEO-CLASSICISM”လို႔ အေခၚအေျပာရွိတဲ့ “ဂႏၳဝင္ဝါဒသစ္”ဆိုတာၾကီးကေန စ, ေျပာရမယ္ထင္ရဲ႕။

 

ဂႏၳဝင္ဝါဒသစ္ဟာ မူရင္း CLASSICISM ဆိုတာကို ေက်ာ္လြန္ျပီး ျဖစ္တည္လာတယ္ဆိုတာ အေတာ္မ်ားမ်ား သိၾကပါတယ္။
“လူအမ်ားႏွစ္ရွည္ကာလ မ်ားစြာ စံထားျပီး ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ လက္ခံလာတဲ့ အႏုပညာလက္ရာမ်ားကို တည္စြဲျပီး”-ဂႏၳဝင္ဝါဒ(CLASSICISM)ဆိုတာၾကီး ရွိခဲ့…
တည္ခဲ့… ။
(ဂႏၳဝင္ဝါဒ(CLASSICISM) ဆိုတာ … ဂရိနဲ႔ ေရာမေခတ္ ဝန္းက်င္က အႏုပညာလက္ရာ ဖန္တီးမႈေတြကို အစြဲျပဳ စံထားျပီး ေပၚေပါက္လာတယ္
ဆိုတာလည္း သိၾကရဲ႕မဟုတ္လား။

 

အဲဒီေနာက္ေတာ့ NEO-CLASSICISM ဆိုတာၾကီးက ေရွးေဟာင္း- ဂႏၳဝင္ဝါဒ(CLASSICISM) ဆိုတာကို ျပန္လည္ ဆန္းသစ္ျပီး
အသစ္တစ္ဖန္ေပၚထြန္းလာတဲ့ ေနတစ္စင္းလို အႏုပညာေလာကမွာ ေတာက္္ခြင္းဖို႔ ၾကံရြယ္လာျပန္ေရာ…ဆိုပါစို႕… ။

 

 


 

 

အႏုပညာေလာကမွာ ဝါဒအသစ္တစ္ခု ေပၚလာရင္ အဲဒီဝါဒရဲ႕ အလွတရားဆိုတာကို ႏွိဳက္ခၽြတ္ေဖာ္ထုတ္ျပီး
အျပိဳင္းအရိုင္း ခံစားပစ္လိုက္ခ်င္တယ္ … ဆိုတဲ့ အႏုပညာသမားေတြဟာလည္း ေခတ္အဆက္ဆက္ ရွိခဲ့တာပဲ။

 

အဲဒီ ဝါဒရဲ႕ အရိပ္အာဝါသကို ခိုျပီး၊
(တစ္နည္းအားျဖင့္ေတာ့… ေနမင္းတစ္စင္း ေပၚလာရင္…အဲဒီေနရဲ႕ ေရာင္ျခည္ စြမ္းအားကို အသံုးျပဳျပီး ပြင့္လန္းလာတဲ့ပန္းပြင့္ေတြ ရွိသလို…)
NEO-CLASSICISM အေငြ႔အသက္/ အနံ႔အသင္း မကင္းတဲ့ အႏုပညာ-ပန္းေတြ …ေဟာတစ္ခင္း …ေဟာတစ္ခင္း…ေပၚလာပါေလေရာ… ။

 

 

ဒါေပမဲ့… NEO-CLASSICISM ရဲ႕ ေၾကြးေၾကာ္သံကိုက… ႏို႔နံ႔ မစင္ၾကယ္ေသာ ကေလးငယ္ရဲ႕ အသံလိုပဲ…လို႔… ကၽြန္ေတာ္ ေျပာလိုက္ခ်င္တယ္။
ဘာေၾကာင့္လဲ။

NEO-CLASSICISM ကို ကိုင္စြဲျပီး ကေလာင္လက္နက္နဲ႔ ထြက္လာတဲ့သူေတြက ဘာေျပာလဲဆုိုတာ ၾကည့္ေလ။

 

“NEO-CLASSICISM ကို ကိုင္စြဲၾကသူမ်ား…. အခုအခ်ိန္ကစျပီး .. ဂရိနဲ႔ ေရာမေခတ္ ဝန္းက်င္က ေရွးေဟာင္း အႏုပညာလက္ရာ
ဖန္တီးမႈေတြရဲ႕ စံႏွဳန္းေတြ/ တန္ဖိုးေတြကို အတုခိုးျပီး ဖန္တီးၾကေလာ့…. တဲ့။”

 

ရပ္ကြက္ထဲက လူေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ “အဲ့ဒီမွာ စေတြ႔တာပဲ”လို႔ ေျပာရမလိုပဲ။ အဲဒီ ဝါဒဟာ အသစ္ေစာ္ နံထားေပမဲ့…… …..
အေဟာင္းပံုထဲသို႔ ခ်ီတက္ေရးလမ္းစဥ္ၾကီး ျဖစ္ေနတယ္။

 

ေရွးတုန္းက တန္ဖိုးထား/ ေလးစား/ ျမတ္ႏိုးခဲ့တဲ့ စံႏွဳန္းေတြ၊ အႏုပညာလက္ရာေတြ၊ အႏုပညာဖန္တီးမႈ အစုစုေတြအတိုင္းပဲ၊
တေသြမတိမ္း လိုက္ ဖန္တီးၾကစို႔ရဲ႕လို႔… အတုလုပ္ေဖာ္ ညွိေနတာၾကီး ျဖစ္ေနတယ္။

 

အႏုပညာဆိုတာ ပံုတူ ကူးမႈလား။ အသစ္ အသစ္ေတြ မဖန္တီးရေတာ့ဘူးလား… ေမးစရာေတြက တန္းကို စီ…လို႔………..။

 

PLATO(427-374 BC)ေခတ္ကေန…. ဒီေန႔ထိ…ပံုတူ ကူးခ်ရတာ ေညာင္းညာကိုက္ခဲမႈ မရွိၾကေသးဘူးလား။ စသည္ျဖင့္…
ျပစ္တင္ ေဝဖန္သံေတြ အထိုက္အေလ်ာက္ ရွိခဲ့ေပမဲ့… အဲဒီ ဝါဒကေတာ့ ၁၆၊၁၇၊၁၈ ရာစုေတြအဆက္ဆက္ ေလးနက္ခိုင္ၾကည္စြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ျပန္ပါတယ္။
(အဲဒီ ဝါဒ- ဒႆနေတြကို ေဖာ္ထုတ္တင္ျပခဲ့တဲ့ထဲက ထင္ရွားတဲ့ ပုဂိၢဳလ္တစ္ေယာက္ကို ရြတ္ျပပါဆိုရင္ NICOLAS BOILEAU (1636-1711) ကို
ရြတ္ျပပါရေစ။ သူ႔ရဲ႕ ကဗ်ာလိုေရးထားတဲ့ က်မ္းစာအုပ္-L’ART POETIQUE/ THE POETIC ART ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကို ၾကားဖူးပါတယ္။ (မဖတ္ဖူးပါ) )
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အႏုပညာဝါဒတစ္ခုကို ရာစုႏွစ္ေတြတိုင္ေအာင္ အသက္သြင္းႏိုင္ခဲ့သူတစ္ေယာက္အျဖစ္ “အႏုပညာကေဝ စာရင္း”ထဲ သြင္းပါေၾကာင္း။

 


 

သူ႔အယူအဆ (NEO-CLASSICISM) အရ…ဆိုရင္… တာရာမင္းေဝကို နတ္သွ်င္ေနာင္ေရးသလို ရတုမ်ိဳး မေရးရေကာင္းလားလို႔
အျပစ္ျမင္ရမလိုလို၊
ေအာင္ခ်ိမ္႔ကိုလည္း ရွင္မဟာရဌသာရ ဟန္မ်ိဳး မေရးဘူးလားလို႔ သြားေမးရမလိုလို၊
ဦးပုညလို ေတးထပ္မ်ိဳးေတြ မေရးဘူးလားကြ ဆိုျပီး မေနာ္ဟရီကို ေခ်ာင္းရိုက္ရမလိုလို… (စသည္…)

 

ေရွးကဗ်ာေတြမွာ အေတြ႔ရမ်ားလွတဲ့ ကာရန္ေတြ၊ နေဘေတြ၊ အလကၤာေတြ ဘာေတြ ညာေတြ….
အဲဒါေတြ တျပံဳၾကီး ထည့္ စီျပထားတဲ့ စာသားအစုအေဝးကိုမွ ကဗ်ာလို႔ သတ္မွတ္ခ်င္ၾကတဲ့သူေတြ…
ကာရန္ခ်ိဳခ်ိဳေလးေတြ ထည့္ စီထားတဲ့ စာသား အပိုဒ္အပုိဒ္ကိုမွ အသံသာသာေလးမို႔ ကဗ်ာရယ္လို႔ ျမတ္ႏိုးတယ္ဆိုခ်င္သူေတြ…. …
တပံုၾကီး(တပံု႔ တပံုၾကီးကို) အခုေခတ္မွာပါ ျမင္ေတြ႕လိုက္ရတဲ့အခါ….

ကၽြန္ေတာ္ျဖင့္ (NEO-CLASSICISM) ဆိုတဲ့ ေခတ္ေဟာင္း အေတြးအေခၚၾကီးကို
ေျပး မျမင္မိဘဲ မေနနိုင္ေတာ့ပါဘူး။

 

(အမွန္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ ဧရာဝတီကိုလည္း ဧရာဝတီလို႔ -အတိအက် မေရးပဲ… အျခားေသာ နိမိတ္ပံု သေကၤတေတြနဲ႕ ေဖာ္ညႊန္း
ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ပါျပီ။

သနပ္ခါးရနံ႔ကိုလည္း သနပ္ခါးရနံ႔ရယ္လို႔ … (သေရးသ…နငယ္ေရး ပသတ္နပ္…သနပ္…ခေခြးေရးခ် ဝစ္စေပါက္ ခါး … သနပ္ခါး… စသည္ျဖင့္
မေရးေတာ့ဘဲ… ဘာသာစကားဆိုတဲ့ အတားအဆီး နံရံၾကီးကို ေဖာက္ထြက္ျပလိုက္တဲ့ စာေပအႏုပညာရပ္ေတြလည္း ရွိခဲ့ပါျပီ။

လက္ရွိလည္း အတားအဆီး
ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ေဖာက္ထြက္ ေက်ာ္လြန္ျပခ်င္လို႔… (တစ္နည္းအားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈကို ျမတ္ႏိုးလို႔…/ လြတ္လပ္ခြင့္ကို သာမန္ထက္ ျမတ္ႏိုးသူ
အႏုပညာဖန္တီးရွင္ေတြ ရွိေနလို႔…) ကဗ်ာဆိုတာကိုေတာင္ … စာသား(ဘာသာစကား တြန္႔တြန္႔ေကာက္ေကာက္ေတြ မပါဘဲ/ တနည္း- ဘာသာစကားနဲ႔
ေရးမွ ကဗ်ာ ဆိုတဲ့ အယူအဆကို) စြန္႔ပယ္ျပလုိုက္ခ်င္လို႔… တျခား ၾကားခံပစၥည္းေတြ သံုးစြဲ/ ဖန္တီးျပခဲ့တဲ့ အႏုပညာသမားေတြလည္း ရွိခဲ့ဖူးပါျပီ။)
ဒါေပမဲ့… ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ… NEO-CLASSICISM အေငြ႔အသက္ေတြ လႊမ္းျခံဳ ခံထားရဆဲပဲလား… ။
ဒီေမးခြန္းကို ေမးခ်င္လာပါတယ္။
လက္တေလာမွာကိုက…. ကဗ်ာဆို ကာရန္ပါမွ… ဒါမွမဟုတ္…အသံသာမွ… ဒါမွမဟုတ္ ရစ္သမ္ မိမွ…စသည္ျဖင့္… ကိုင္စြဲျပီး…
ကာရန္မပါေသာ… အသံ-မသာေသာ… /ဘာသာစကားျဖင့္ မဖြဲ႔တည္ေသာ …ကဗ်ာမ်ားကို ကဗ်ာ စာရင္း မသြင္းလိုသူ(တခ်ိဳ႕)ႏွင့္…
ရင္ဆိုင္ ေတြ႔ရေသာအခါ…. ဒီေမးခြန္းကို ျမန္မာ့စာေပ အႏုပညာ ဂူသားနံရံေတြထဲ… ပဲ့တင္ထပ္ေအာင္ကို … ေမးခ်င္လာပါတယ္။

 

—————————————————————
ယခု ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့သမွ် ျပန္ ခ်ဳပ္ေပးခ်င္ပါသည္။

 

(၁)”စာေပအႏုပညာ ပန္းခင္းထဲက ဘာညာဘာညာအေၾကာင္းေတြ”ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခ်င္၍ နည္းနည္း ေျပာခဲ့ပါသည္။

(၂) ကၽြန္ေတာ္ နည္းနည္း သိ၍ နည္းနည္း ေျပာဆိုလိုသည္က…စာေပအႏုပညာ = Literature Art သာ ျဖစ္ပါသည္။

(၃) NEO-CLASSICISM ဆိုတာဟာ…ေရွးေဟာင္း- ဂႏၳဝင္ဝါဒ(CLASSICISM) ဆိုတာကို ျပန္လည္ ဆန္းသစ္ျပီး အသစ္တစ္ဖန္
ေပၚထြန္းလာခ်င္တဲ့ ေနတစ္စင္းလို (စာေပ)အႏုပညာေလာကမွာ ေတာက္္ခြင္းဖို႔ ၾကံရြယ္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

(၄) ေခတ္ေဟာင္း အယူအဆေတြအတိုင္း ေရးထားတဲ့ ကာရန္ပါမွ အသံသာမွ ကဗ်ာရယ္လို႔ ျမတ္ႏိုးတယ္ဆိုခ်င္သူေတြ –
တပံုၾကီး(တပံု႔ တပံုၾကီးကို) အခုေခတ္မွာပါ ျမင္ေတြ႕လိုက္သျဖင့္ (NEO-CLASSICISM) ဆိုတဲ့ ေခတ္ေဟာင္း-အေတြးအေခၚၾကီးကို
သတိရသြားျခင္း ျဖစ္သည္။

(၅) ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ… ယေန႔ခ်ိန္ထိ NEO-CLASSICISM အေငြ႔အသက္ေတြ လႊမ္းျခံဳ ခံထားရဆဲပဲလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ….
ေမးခ်င္လာျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း။
—————————————————————

 

မွားတာ…ေတြ႔လွ်င္ ျပင္ေပးၾကပါ။ မ်ားသြားတာ နည္းသြားတာ ေတြ႔လွ်င္လည္း လိုတိုး ပိုေလွ်ာ့ ျဖည့္စြက္ ေတြးေခၚေပးၾကေစလိုပါေၾကာင္း။
ခ်စ္ခင္ေလးစားလ်က္….
သင့္ေအးရိပ္
၀၄၊ ဇန္နဝါရီလ၊ ၂၀၁၇
(NEO-CLASSICISM ကို ျငင္းပယ္ျပီး ေဖာက္ထြက္ျပရံုမွ် မက ခရီးေရာက္ခဲ့တဲ့ ROMANTICISM အေၾကာင္းကိုလည္း
အေၾကာင္းညီညြတ္လွ်င္ (အခ်ိန္ရလွ်င္) နည္းနည္း တို႔ထိ ေျပာဆိုခ်င္ပါေသးသည္။)

 

 

 

 

 

Thint Aye Yeik

About Thint Aye Yeik

Thint Aye Yeik has written 603 post in this Website..

Maung Thura @ သင့္ေအးရိပ္ CJ #5222013